ریزش مو در مردان

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

ریزش مو در مردان یکی از اصلی‌ترین مشکلات آقایان است. بیشتر مردان در طول عمر خود ریزش و کم‌پشتی مو را تجربه می‌کنند. باید گفت که این معضل ‌می‌تواند تاثیر زیادی برروی روحیه و ظاهر آقایان داشته باشد. دلایل ریزش مو در مردان بسیار گسترده است اما از اصلی‌ترین دلایل آن می‌توان به ژنتیک اشاره کرد. با پیشرفت علم، روش‌های زیادی برای درمان این بیماری ابداع شده است. همچنین روش‌های زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. در این مطلب دلایل اصلی ریزش موی مردان و روش‌های درمانی مختلف آن را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

علل ریزش مو در مردان

بسیاری از آقایانی که وارد دهه 30 زندگی خود می‌شوند، بعد از مدتی کوتاه، طاسی سر پیدا می‌کنند. البته باید گفت که طاسی سر فقط برای آقایان میان‌سال نیست و ممکن است برای مردان جوان هم پیش بیاید. ریزش موی مردان دلایل بسیار زیادی مانند ژنتیک، کاهش وزن، تغییرات هورمونی و استرس دارد.

بسیاری از این دلایل قابل پیشگیری هستند و با رعایت برخی نکات می‌توان از ریزش موی سر براثر این دلایل جلوگیری کرد. از طرف دیگر، برخی از دلایل ریزش مو غیرقابل پیشگیری هستند و فقط باید با روش‌های درمانی مختلف از سرعت طاسی سر جلوگیری کرد. همچنین با روش‌های درمانی مختلف می‌توان موهای از دست‌رفته را بازیابی کرد. در ادامه دلایل اصلی ریزش مو در مردان را بررسی می‌کنیم.

ریزش موی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی آندروژنیک

یکی از دلایل اصلی ریزش مو در آقایان، ریزش موی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک است. این نوع از طاسی سر می‌تواند حتی آقایان جوان را هم درگیر کند. هرچه سن مردانی که دارای ژن آلوپسی آندروژنیک هستند بالاتر برود، احتمال ریزش موی آن‌ها بیشتر می‌شود. این ژن در دروان جوانی باعث تضعیف فولیکول‌های مو شده و در دوران اواخر جوانی و میان‌سالی باعث تشدید ریزش موی آقایان می‌شود. این نوع از طاسی سر بسیار رایج است و می‌توان گفت اصلی‌ترین علت ریزش مو در آقایان به‌شمار می‌آید.

ریزش موی ژنتیکی یا ارثی؛ رایج‌ترین علت ریزش مو در مردان

ریزش موی ژنتیکی یا ارثی در دسته طاسی سر بر اثر آندروژنیک آلوپسیا است. افرادی که در ژن خود آندروژنیک آلوپسیا را دارند، بیشتر از بقیه افراد درگیر ریزش موی ژنتیکی می‌شوند. عموما آقایان بیشتر براثر ارث و ژنتیک دچار طاسی سر می‌شوند و در بسیاری از خانواده‌ها تمام آقایان خانواده طاسی سر دارند.

برای جلوگیری از ریزش موی ژنتیکی کار خاصی نمی‌توان کرد اما با رعایت برخی نکات مانند استفاده از داروهای مکمل و گیاهی، می‌توان سرعت ریزش موی ژنتیکی را کاهش داد. همچنین از روش‌های زیادی مانند کاشت مو، می‌توان موهای از دست رفته را دوباره کاشت.

وجود برخی هورمون‌ها در بدن

برخی از هورمون‌ها در بدن مانند هورمون دی هیدراتستسترون می‌تواند باعث طاسی سر در آقایان شود. این هورمون در بدن ترشح می‌شود و بر روی قدرت فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد. هورمون دی هیدراتستسترون می‌تواند باعث نازک ‌شدن موها و تضعیف ساقه‌ها شود؛ به مرور زمان از فولیکول‌های تضعیف شده دیگر موی جدیدی تولید نشده و سر آقایان طاس می‌شود. یکی از بدترین نشانه‌های طاسی سر بر اثر هورمون دی هیدراتستسترون این است که سرعت ریزش و طاسی بسیار بالا بوده و برای جلوگیری از آن نمی‌توان کار خاصی انجام داد.

افزایش سن؛ از دلایل اصلی ریزش مو در مردان

افزایش سن یکی از عوامل ریزش مو در مردان

تمام دلایل طاسی سر به صورت ارثی، برروی فولیکول‌ها و ساقه‌های مو تاثیر می‌گذارند. این عوامل تاثیر مستقیمی بر ریزش و طاسی مو نداشته و فقط باعث تضعیف مو می‌شوند. عامل اصلی طاسی سر بر اثر عوامل ژنتیکی، افزایش سن است. با افزایش سن، فولیکول‌ها هر روز ضعیف‌تر شده و از یک جایی به بعد سر افراد طاس می‌شود. اگر دقت کرده باشید بیشتر آقایان از سن 30 سال به بعد دچار طاسی سر می‌شوند. البته باید اشاره کرد که بسیاری از مردان جوان در سنین پایین نیز درگیر ریزش مو می‌شوند.

ریزش مو در مردان به علت تغییرات هورمونی

بسیاری از آقایان به دلایلی به غیر از ژنتیک درگیر ریزش مو می‌شوند. تغییرات هورمونی می‌تواند یکی از دلایل اصلی طاسی سر در بین آقایانی باشد که از نظر ژنتیکی در برابر طاسی سر ایمن هستند. مردانی که بر اثر استفاده از داروهای هورمونی و یا بیماری‌های مختلف دچار تغییرات هورمونی می‌شوند، در معرض طاسی سر هستند. این افراد باید از مکمل‌های دارویی برای تقویت ریشه موهای خود استفاده کنند. خبر خوب برای این دسته از آقایان این است که بعد قطع داروهای هورمونی، رشد موهای خود را به دست می‌آورند.

کمبود پروتئین در بدن

مو و ناخن برای رشد مناسب نیاز به پروتئین موجود در بدن دارند. درصورتی که به هر دلیلی مردان پروتئین مناسب در بدن خود نداشته باشند، بعد از مدتی دچار ریزش مو می‌شوند. پروتئین نقش بسیار مهمی در رشد موها دارد و حذف آن می‌تواند منجر به طاسی سر شود. باید اشاره کرد که کاهش پروتئین در بدن در ابتدا فقط باعث کاهش سرعت رشد موها و تضعیف آن‌ها می‌شود، اما بعد از مدتی موی مردان ریزش خواهد داشت.

کمبود ویتامین ب در بدن؛ از دلایل رایج ریزش مو در مردان

در بسیاری از موارد، ریزش موی سر دلیل پیچیده و خاصی ندارد و صرفا به علت کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین ب در بدن است. مو برای رشد به ویتامین‌های خاصی نیاز دارد و درصورتی که این ویتامین‌ها در بدن موجود نباشد، رشد موها کاهش پیدا می‌کند. ویتامین ب یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در بدن است که در غذاهای پروتئینی مانند مرغ و گوشت قرمز وجود دارد. عموما کمبود ویتامین ب، از دلایل اصلی ریزش مو نیست؛ چرا که بیشتر افراد از غذاهایی استفاده می‌کنند که سرشار از ویتامین ب می‌باشد.

کاهش ناگهانی و شدید وزن

یکی از دلایل اصلی ریزش مو در مردان، کاهش ناگهانی و شدید وزن است. موها برای رشد مناسب به ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین نیاز دارند. در بسیاری از رژیم‌های غذایی شدید، مواد لازم برای رشد موها تعبیه نشده و فرد بعد از یک دوره رژیم طولانی بسیاری از موهای خود را از دست می‌دهد. افرادی که می‌خواهند با رژیم‌های شدید وزن خود را کاهش دهند، باید در هنگام رژیم از مکمل‌های ویتامینی و معدنی برای تقویت موهای خود استفاده کنند.

بدن‌سازی حرفه‌ای

مردانی که در ورزش بدن‌سازی به صورت حرفه‌ای شاغل هستند، برای افزایش حجم عضلانی خود از برخی داروهای هورمونی مانند استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند. این داروها به مرور زمان می‌تواند باعث ریزش مو در مردان شود. به طورکلی از نظر پزشکی استروئیدهای آنابولیک برای بدن مضر هستند. با استفاده از این داروها، ریشه و فولیکول‌های مو تضعیف شده و به مرور زمان رشد موها متوقف می‌شود. استروئیدهای آنابولیک می‌تواند به صورت مستقیم برروی پوست سر نیز تاثیرات بسیار مخربی بگذارد.

مصرف دخانیات؛ از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو

مصرف دخانیات یکی از عوامل ریزش مو در مردان

دخانیات یکی از مضرترین و بدترین عوامل تاثیرگذار برروی سلامت بدن انسان است. یکی دیگر از مضرات مصرف دخانیات، طاسی سر می‌باشد. مردانی که روزانه مقدار زیادی دخانیات مصرف می‌کنند نسبت به دیگر آقایان احتمال ریزش موی بیشتری دارند.

مصرف هرگونه دخانیات مانند سیگار یا قلیان می‌تواند باعث ریزش مو در مردان شود. مصرف دخانیات می‌تواند باعث سرطان یا مشکلات خونی شود که این بیماری‌ها تاثیر مستقیمی برروی طاسی سر در آقایان دارند. همچنین خود دخانیات نیز برروی دی‌ان‌ای و فولیکول‌های مو به صورت مستقیم می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد. خبر خوب این است که اگر مصرف دخانیات را ترک کنید، به مرور زمان ریسک بیماری‌های مختلف و طاسی سر در بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

مصرف بیش از اندازه ویتامین آ

شاید تعجب کنید اما مصرف بیش‌ از اندازه برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین آ در طولانی مدت می‌تواند منجر به ریزش موی آقایان شود. طبق تحقیقات پزشکی، افراد می‌توانند به صورت روزانه 5000 واحد ویتامین آ مصرف کنند. استفاده بیش از حد مجاز علاوه‌ بر مسمومیت، می‌تواند باعث ریزش مو نیز شود. البته باید توجه داشت که مصرف میزان مجاز این ویتامین هیچ مشکلی در روند رشد موهای شما ایجاد نکرده و قطع این ویتامین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بدن انسان به ویتامین آ برای رشد مناسب خود نیاز دارد.

آسیب جسمی به بدن

در برخی موارد ممکن است که بدن انسان براثر یک آسیب جدی، دچار مشکلات مختلفی شود. دیده شده است که بعد از یک تصادف شدید یا بیماری کرونا، آقایان طاسی سر پیدا کرده‌‌اند. این نوع از طاسی سر را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و درصورتی که آقایان دچار این نوع از ریزش مو شوند، باید با استفاده از مکمل‌های دارویی و یا مراجعه به پزشک پوست، از ریزش موهای خود جلوگیری کرده یا سرعت آن را کاهش دهند. همچنین ممکن است بعد از یک عمل جراحی سنگین نیز موهای شما دچار ریزش شود. به این نوع از طاسی سر Telogen Effluvium گفته می‌شود که در نتیجه شوک وارد شده به چرخه زندگی مو در بدن است.

استرس؛ یکی از عوامل اصلی ریزش مو

اگر درگیر ریزش مو باشید حتما می دانید که یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در بین افراد، استرس و تنش ذهنی و روانی است. البته باید گفت که استرس به تنهایی نمی‌تواند باعث ریزش مو در مردان شود، اما در تسریع این روند بسیار تاثیرگذار است. آقایانی که به صورت ژنتیکی مستعد طاسی سر هستند، با داشتن استرس زیاد و مداوم ممکن است با سرعت بیشتری طاس شوند. اگر می‌خواهید سرعت ریزش موهای شما کاهش یابد و یا می‌خواهید از ریزش موهای خود به صورت کامل جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌شود عوامل استرس‌زا در زندگی خود را حذف کنید تا رشد موهای شما به حالت طبیعی بازگردد.

اختلال در عملکرد تیروئید

غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد در بدن است که تنظیم بسیاری از هورمون‌ها در بدن برعهده آن می‌باشد. کم‌کاری یا اختلال در غده تیروئید می‌تواند منجر به ریزش موی افراد شود. هورمون TH تولیدی توسط غده تیروئید، وظیفه تنظیم سوخت‌وساز و ضربان قلب بدن را برعهده دارد. درصورتی که غده تیروئید بدن افراد کم‌کار شود، مشکلات و بیماری‌های زیادی مانند خشکی پوست و افسردگی می‌تواند در بدن به وجود بیاید. به همین علت است که کم‌کاری و اختلال در عمکلرد غده تیروئید به مرور زمان می‌تواند منجر به طاسی سر در آقایان شود.

بیماری طاسی منطقه‌ای یا سکه‌ای

ریزش موی سکه‌ای

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی که منجر به ریزش مو می‌شود، بیماری طاسی منطقه‌ای یا سکه‌ای است. در این بیماری موی قسمتی از سر به شکل سکه‌ای می‌ریزد. البته این بیماری قسمت‌های دیگر بدن را نیز می‌تواند درگیر کند. این بیماری ممکن است به علت فشارهای عصبی و استرس زیاد پدید بیاید. حتما برای درمان این بیماری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیماری لوپوس یکی از علل ریزش مو در مردان

بیماری لوپوس یکی دیگر از دلایل رایج ریزش مو در آقایانی است که سابقه ژنتیکی طاسی سر ندارند. لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود بدن حمله می‌کند. در این نوع از ریزش مو، سیستم ایمنی به سلول‌های فولیکول‌ مو حمله کرده و آن‌ها را تضعیف می‌کند. بی‌حوصلگی و خستگی زیاد از نشانه‌های بیماری لوپوس است.

ریزش موی ژنتیکی یا الگوی ریزش مردانه چیست؟

الگوی ریزش مردانه

الگوی ریزش مردانه یا ریزش موی ژنتیکی یک بیماری ژنتیکی است که می‌تواند باعث ریزش مو در آقایان شود. این بیماری ممکن است از طرف پدر یا مادر به فرد منتقل شود. همان‌طور که عنوان شد افزایش هورمون دی هیدروتستسترون در بدن آقایان می‌تواند منجر به طاسی سر در آن‌ها شود. در این نوع ریزش، موهای سر به مرور زمان نازک و ضعیف شده و بعد از مدتی می‌ریزند.

شیوه تشخیص ریزش موی ژنتیکی

شناسایی الگوی ریزش مو در مردان یا ریزش موی ژنتیکی بسیار آسان است. اگر موهای شما به شکل نعل اسبی ریزش دارد و تاج سر شما دارای موهای نازک است، شما دچار الگوی ریزش مردانه یا ریزش موی ژنتیکی هستید. الگوی طاسی مردانه رایج‌ترین دلیل طاسی سر مردان است.

انواع الگوهای ریزش مو

انواع الگوی ریزش مو در مردان

ریزش موی مردان با الگوهای مختلفی اتفاق می‌افتد. شناسایی این الگوها می‌تواند به شما در تشخیص علت ریزش مو کمک زیادی کند. تفاوت این الگوها در شکل طاسی سر است و در انواع مختلفی مانند طاسی تاج، پسرفت خط مو و نازک ‌شدن موی تمام سر اتفاق می‌افتاد. در ادامه با تمام الگوهای طاسی سر آشنا می‌‌شویم.

پسرفت خط مو؛ رایج‌ترین الگوی ریزش مو در مردان

رایج‌ترین الگوی طاسی سر در مردان، پسرفت خط مو به شکل نعل اسبی است. در این نوع از طاسی سر، موی دو طرف پیشانی ریخته و یک قله از موها در وسط دو طرفی که موهای آن ریخته برروی سر باقی می‌ماند. در برخی آقایان علاوه‌ بر طاسی سر در اطراف پیشانی، موهای تاج سر آن‌ها نیز نازک می‌شود. این الگو به مرور زمان پیشرفت خواهد داشت، تا جایی که به تاج سر برسد. بعد از پیشرفت کامل این الگو، ناحیه جلویی سر کاملا طاس می‌شود. در این الگو موهای پشت سر تغییری نمی‌کنند. همچنین باید اشاره کرد که ممکن است بعد از مدتی پیشرفت این نوع از ریزش کاملا متوقف شود. در بسیاری از آقایان، رشد این الگو بعد از مدت کوتاهی متوقف شده و موی سر آن‌ها در طی سال‌های بعد کمتر نشده است.

ریزش در تاج یا فرق سر

یکی دیگر از الگوهای رایج طاسی سر، ریزش در تاج یا فرق سر است. این الگو نیز می‌تواند در اثر ریزش ژنتیکی ایجاد شود. این الگوی ریزش مو با دیگر الگوهای طاس‌شدن مو نیز می‌تواند همراه باشد. در این الگو، در ابتدا موهای افراد نازک شده و به مرور زمان می‌ریزند.

ریزش یا نازک‌شدن تمام سر

یکی از نادرترین الگوهای طاسی، طاسی سر به طور کامل و همزمان است. در این الگو تمام‌ موهای سر نازک شده و به مرور زمان موی سر مردان کم‌حجم می‌شود. در این الگو آقایان متوجه عقب رفتن خط مو نمی‌شوند و فقط بعد از مدتی متوجه می‌شوند که ساقه موهای آن‌ها نازک شده است.

انواع روش‌های درمان ریزش مو در مردان

درمان ریزش مو در مردان

ریزش مو یک معضل بسیار بزرگ برای آقایان است. بسیاری از آقایان به دلایل ژنتیکی و بسیاری دیگر نیز به دلایل جسمی یا روحی، دچار طاسی سر می‌شوند. این افراد می‌توانند با روش‌های مختلف، ریزش موی خود را درمان کنند. بهترین روش‌های درمانی ریزش مو در مردان عبارت است از:

پی‌آرپی

یکی از نوین‌ترین روش‌های درمان ریزش مو در آقایان، روش پی‌آر‌پی است. در این روش یک پلاسمای غنی از پلاکت که پی‌آر‌پی نام دارد را در قسمت‌هایی طاسی سر تزریق می‌کنند تا رشد موها افزایش پیدا کند.

کاشت مو

کاشت مو یکی از سنتی‌ترین و بهترین روش‌های درمان طاسی سر است. در این روش متخصصین کاشت مو با استفاده از دستگاه‌ها و متدهای مختلف برروی سر افراد، مو می‌کارند. برای کاشت مو از موهای قسمت پرپشت سر افراد استفاده می‌شود.

مکمل‌های ریزش مو

بسیاری از آقایان مقدار کمی از موهای خود را از دست داده‌اند و می‌خواهند سرعت ریزش موی خود را کاهش دهند. این افراد می‌توانند از مکمل‌های جلوگیری از ریزش مو گیاهی یا شیمایی استفاده کنند.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک روش دارویی درمان ریزش مو است که طی سال‌های اخیر در بین مردان بسیار محبوب شده است. در این روش، آقایان دوز مشخصی از ماینوکسیدیل را برروی نواحی طاس شده ریخته و برای چند دقیقه ماساژ می‌دهند.

مزوتراپی

یکی از روش‌های کم خطر درمان ریزش مو، مزوتراپی است. در این روش انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز رشد مو را به لایه زیرین پوست تزریق می‌کنند. این روش در برخی موارد بسیار کاربردی و مفید است.

ریزش مو در مردان؛ معضلی با روش‌های درمان فراوان

برای آقایانی که به ظاهر و تیپ خود اهمیت می‌دهند، ریزش مو یک بیماری بسیار آزاردهنده است؛ اما خبر خوب این است که آقایان می‌توانند با استفاده از روش‌های درمانی مختلف از ریزش موی خود جلوگیری کنند. همچنین آقایانی که سر آن‌ها طاس شده است هم می‌توانند با روش‌های مختلف مانند کاشت مو، موهای خود را دوباره به دست آورند.

5/5 - (2 امتیاز)

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 2 نظر

3 2
ریزش مو در مردان

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن