علت ریزش مو

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

زیبایی موها برای همه افراد مهم است. یکی از مسائلی که سلامت مو را تحت تاثیر قرار می دهد، ریزش مو است که سبب کم پشتی و در مراحل حاد طاسی می شود. علت ریزش مو می تواند، وراثت، نحوه مراقبت، بیماری و … باشد.

افراد با تغذیه مناسب، مصرف مکمل ها و با رساندن مواد مغذی می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. در مواردی که علت ریزش مو یک بیماری باشد، حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

علت ریزش مو چیست؟

موها یکی از عوامل موثر بر زیبایی هستند، داشتن مو های سالم و پرپشت همیشه دغدغه ی مهمی برای افراد است، به همین جهت مسائلی مانند ریزش مو می تواند برای افراد خوش آیند نباشد. البته باید بدانید که ریزش مو تا حد معینی بسیار طبیعی بوده و به چرخه رشد مو مربوط است.

در این چرخه که حاصل آن حضور حدود 100 هزار مو بر روی سر است، هر مو از یک فولیکول جداگانه بوجود می آید و هر ماه حدود 10 تا 12 میلی متر رشد می کند.

عمر یک تار مو از 2 تا 6 سال است و پس از آن که عمرش تمام شود، رشد آن برای حدود یک ماه متوقف شده و برای شروع چرخه ی جدید رویش مو، تار مو می ریزد، به همین جهت است که ریزش حدود 80 تا 100 تار مو به صورت روزانه طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

اما زمانی که افراد در روز شاهد ریزش غیر طبیعی مو ها در حجم زیادی باشند، باید به فکر پیدا کردن علت و درمان آن بود. علت ریزش مو معمولادر افراد مختلف، متغییر است، اما شایع ترین دلایل ریزش مو عبارتند از:

● وراثت

ریزش موی وراثتی که شایع ترین دلیل ریزش مو است در افرادی بیشتر اتفاق می افتند که در خانواده ی خود سابقه ریزش مو وجود داشته اند.

علت ریزش مو، دارای الگوی زنانه و الگوی مردانه است و معمولا با بالا رفتن سن شروع می شود. در مردان به صورت طاسی و در زنان با کم پشت و نازک شدن مو خود را نشان می دهد.

● بیماری

ابتلا افراد به برخی از بیماری ها علت ریزش مو است، در واقع ریزش مو را می توان یکی از علائم ابتلا به بیماری دانست.

بیماری های تیروئیدی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، آلوپسی آره آرتا، قارچ های پوست سر، لوپوس، نارسایی کلیه، دیابت و … از این دسته بیماری هاست.

● مصرف دارو

علت ریزش مو در برخی موارد خود بیماری نیست، بلکه داروهایی است که افراد برای درمان بیماری استفاده می کنند.

برخی از دارو های ضد بارداری، ضد افسردگی، تیروئید، ضد آرتریت، ضد صرع، هورمونی، رقیق کننده ی خون و … می توانند علت ریزش مو شدید باشند.

● رژیم غذایی نامناسب

موها هم مانند دیگر قسمت های بدن برای سالم ماندن نیاز به ویتامین ها و مواد مغذی دارند.

افرادی که در رژیم خود به میزان کافی مواد پروتئینی و دارای ویتامین هایی مانند B12 و A را مصرف نمی کنند دچار ریزش مو می شوند.

همچنین تغذیه ناکافی که باعث کاهش وزن ناگهانی شود، از دلایل ریزش مو است.

● استرس شدید

داشتن استرس و اضطراب شدید برای مدت طولانی، غم و اندوه، نگرانی و … باعث آسیب های روحی و جسمی فراوانی می شود و یک علت ریزش مو نیز هست.

● تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی به هر دلیلی که ایجاد شوند می تواند علت ریزش مو در زنان و مردان باشد.

ریزش مو به این دلیل در زنان پس از زایمان و در دوران یائسگی بسیار دیده می شود.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

کمبود ویتامین های مختلفی مانند: D، B، A و … می تواند علت ریزش مو باشد، اما مهم ترین ویتامینی که در رشد و سلامت مو ها تاثیر فراوانی دارد، ویتامین های خانواده ی B بخصوص ویتامین B12 است.

ویتامین های B ترکیب های محلول در آبی هستند که هر کدام در بدن به کاری می آیند. ویتامین B12 در ساخت DNA و تولید گلبول های قرمز خون نقش اساسی دارد و همچنین از سیستم عصبی بدن پشتیبانی می کند، پس کمبود آن می تواند مشکلات بسیاری از جمله ریزش مو را ایجاد کند.

این ویتامین در مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، سویا و صیفیجاتی مانند هویج وجود دارد و یک رژیم مناسب غذایی می تواند ویتامین B مورد نیاز برای بدن را تامین کند البته در کنار آن می توان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده کرد.

بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند چیست؟

همان طور که پیش تر گفتیم یکی از دلایل ریزش مو ابتلا به بیماری است. بیماری که علت ریزش مو است، گاهی می تواند یک بیماری مربوط به پوست و مو باشد، اما بسیاری از مواقع نیز ریزش مو تنها علامتی است که از اختلال یکی از ارگان های بدن خبر می دهد.

گاهی اوقات برخی از بیماری های روحی و روانی نیز می توانند مسبب ریزش موها شوند.

مهم ترین بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند عبارتند از:

● بیماری های خود ایمنی

برخی از بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس سبب ریزش مو می شوند. در این بیماری سیستم ایمنی بدن سلول های پوست و مو را دشمن فرض می کند و به اشتباه به آن ها حمله می کند.

● بیماری ها پوستی

گاهی عارضه های پوست سر مانند: انگل، شپش و قارچ با آسیب رساندن به فولیکول مو ها و اختلال در سلامت پوست سر علت ریزش مو هستند.

● بیماری های هورمونی

اختلال در میزان تولید هورمون های مردانه و زنانه در بیماری هایی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک با علائمی مانند رشد مو های زائد یا ریزش موی سر، خود را نشان می دهد.

● فقر آهن

تمام بیماری هایی که سبب کم خونی و فقر آهن می شوند می توانند علت ریزش مو باشند. فقر آهن سبب می شود میزان ساخت هموگلوبین کاهش پیدا کند. وظیفه ی هموگلوبین اکسیژن رسانی به سلول هاست.

● بیماری های تیروئیدی

تیروئید غده ی مهمی در بدن است که با تولید ماده ای به نام TH سوخت و ساز، دما، خلق و خو، ضربان قلب و … را کنترل می کند و کم کاری آن می تواند علت ریزش مو باشد.

● بیماری های روانی

برخی از بیماری های اعصاب و روان با تاثیر منفی بر روی سیستم های گوناگون سبب ریزش مو می شوند.

علت ریزش مو زنان

علت ریزش مو معمولا عمومی است و تنها الگوی ریزش مو در زنان و مردان فرق دارد، البته برخی از دلایل وجود دارند که تنها در زنان سبب ریزش مو می شوند. برای مثال ریزش مویی که پس از بارداری و در اثر سندروم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شود مختص زنان است.

علاوه بر بیماری ها گاهی استفاده ی مداوم از مواد شوینده یا رنگ های موی شیمیایی قوی نیز علت ریزش مو در زنان است. خانم هایی که موهای خود را سفت می بندند نیز در معرض ریزش مو قرار می گیرند.

ریزش مو در زنان با الگوی زنانه یا ابتلا به آلوپسی آندروژنی، یا دلایل وراثتی دارد یا در اثر بیماری ها ایجاد می شود و شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان است.

مهمترین علت ریزش مو مردان

علت ریزش مو در مردان همان دلایلی است که به طور عمومی بیان کردیم اما درصد شیوع آن در مردان نسبت به زنان متفاوت است.

اکثر طاسی های مردانه دلایل ژنتیکی دارد و پس از وراثت به ترتیب: مشکلات هورمونی، افزایش سن، تضعیف سیستم ایمنی، دارو ها و مکمل ها، استرس و استفاده از مواد و وسایل حالت دهنده ی مو مانند سشوار، اتو، ژل و … مهم ترین دلایل ریزش مو در مردان است.

علت ریزش مو در جوانان

ریزش مو در جوانان می تواند از 15 تا 16 سالگی شروع شود. اغلب ریزش مو در جوانان با علائمی مانند نازک شدن مو و نازک شدن خط مو شروع می شود. علت ریزش مو در جوانان می تواند موارد زیر باشد:

  • تغییرات هورمونی
  • اختلالات تیروئید
  • استرس و شوک عصبی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مدل مو

علت ریزش مو از ریشه چیست؟

بیماری های خود ایمنی که به فولیکول ها حمله می کنند یا مواردی که سبب می شوند اکسیژن و مواد مغذی به ریشه ی مو نرسد، علت ریزش مو از ریشه خواهند بود.

علت ناگهانی ریزش مو

ریزش مو گاهی به صورت تدریجی و گاهی نیز به صورت ناگهانی رخ می دهد. ریزش موی ناگهانی که در مردان بیشتر دیده می شود باعث طاسی یا خالی شدن برخی از نقاط سر می گردد.

تمام علت های ریزش مو می توانند باعث ریزش موی ناگهانی یا تدریجی شوند اما سه مورد زیر علت ریزش مو ناگهانی در بیشتر موارد هستند:

● تلوژن افلوویوم

زمانی که افراد در معرض استرس فراوان و طولانی مدتی قرار بگیرند ممکن است به تلوژن  افلوویم مبتلا شوند.

در این بیماری دلایلی مانند، ابتلا به بیماری های سخت، دوره درمان طولانی و طاقت فرسا، زایمان، عمل جراحی، از دست دادن شغل، طلاق و موارد بسیار دیگری سبب ایجاد استرس در افراد می شود.

این بیماری ممکن است در دوران تحمل استرس به سراغ افراد آمده و ماه ها پس از رهایی از آن نیز ادامه داشته باشد. یکی از علائم شایع این بیماری ریزش موی ناگهانی و شدید است.

● آلوپسی آره آتا

در این بیماری که یک بیماری خود ایمنی است، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و  مو ها در هر جای بدن مثل: موی سر، ریش و … به صورت سکه ای یا دایره ای می ریزند. درمان ریزش مو در اکثر این موارد با تزریق انجام می گردد.

● مصرف دارو های خاص

دارو های بسیار قوی که برای بیماری های خاص استفاده می شوند، مانند دارو های رقیق کننده ی خون یا دارو های شیمی درمانی می توانند علت ریزش مو به صورت ناگهانی باشند.

مکمل تخصصی برای ریزش مو

زمانی که افراد برای پیدا کردن علت ریزش شدید مو به پزشک مراجعه می کنند، متخصص پوست و مو پس از پیدا کردن علت ریزش در کنار روش درمانی که تجویز می کند مصرف مکمل های دارویی مفید را نیز پیشنهاد می دهد.

یکی از بهترین مکمل هایی که برای خلاصی از ریزش مو می توان استفاده کرد، مکمل هیرونیک ایکس مارت است.

این مکمل حاوی زینک، ویتامین B5، ویتامین B6، بیوتین و کوآنزیم کیوتن است. مواد مغذی این مکمل نه تنها باعث جلوگیری از ریزش مو می شود، بلکه در رشد مو و تقویت سلامت آن نیز موثرند.

افرادی که ریزش مو دارند پس از مصرف این مکمل شرکت نیکان فارمد مهر ابتدا متوجه قطع شدن ریزش می شوند و پس از مدتی مو های جدید و سلامت رشد خواهند کرد.

مکمل تخصصی مو هیرونیک

سوالات متداول

چگونه بفهمم ریزش مو طبیعی است؟

اگر روزانه حدود 50 تا 100 مو از سر بریزد طبیعی است اما اگر ریزش مو بیشتر از این باشد برای پیدا کردن علت ریزش مو باید به پزشک مراجعه کرد.

چرا موهای من بعد از کووید می ریزد؟

دلیل ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا عارضه ای به نام تلوژن افلوویم است. در این بیماری افراد پس از تجربه ی استرس زیاد حاصل از بیماری، جراحی، آسیبهای روحی و … تا مدتی عوارض مختلفی مانند ریزش مو را تجربه می کنند.

کدام میوه برای مو مناسب است؟

توت فرنگی  به خاطر داشتن ویتامین های A، E، C، پتاسیم، روی و آهن، پرتقال به خاطر داشتن مقدار فراوانی ویتامین C، انگور به خاطر داشتن ویتامین E، اسید لینولئیک و آنتی اکسیدان فراوان و آووکادو به خاطر وجود مواد معدنی، ویتامین های E، B2، D، A، آهن و بتاکارتن بهترین میوه ها برای تقویت مو هستند.

آیا مو های بلند بیشتر می ریزند؟

قد مو هیچ ارتباطی با میزان ریزش آن ندارد و علت ریزش مو وراثتی یا مراقبتی است، مو های بلند تنها به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

علت ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است؟

کمبود ویتامین های  A، B، C و E سبب ریزش مو می شود. در زنان کمبود آهن، روی و پروتئین نیز می تواند علت ریزش مو باشد.

4.2/5 - (5 امتیاز)

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 4 نظر

4 4
علت ریزش مو

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن