ریزش مو در زنان

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

داشتن موهای پر پشت و سلامت، تأثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. فرقی نمی‌کند چه جنسیتی داشته باشید، در هر حال موها مانند یک قاب صورت شما را در بر می‌گیرد و جذابیت و زیبایی آن را دو چندان می‌کنند؛ به همین دلیل تقریباً تمام افراد از اینکه دچار ریزش مو شوند و حجم موهایشان کاهش یابد، بیزار هستند. با این حال به نظر می‎رسد ریزش مو در زنان، آن‌ها را بیشتر دچار نگرانی و استرس می‌کند. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره دلایل و همین طور درمان ریزش مو در زنان، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان زمانی اتفاق می‎افتد که میزان ریزش مو به شکل غیرطبیعی باشد؛ به طور کلی هر فرد روزانه 50 تا 100 تار موی خود را از دست می‌دهد و ریزش مو اگر به این تعداد باشد، در واقع برای حفظ تعادل موها انجام می‌گیرد؛ چرا که با ریختن موهای قدیمی، موی جدید جای آن را پر می‌کند. اما زمانی که این تعادل یا بالانس به هم می‌ریزد، یعنی وقتی موها می‌ریزند و موی جدیدی جای آن را نمی‌گیرد، ریزش مو اتفاق می‌افتد. به ریزش مو در اصطلاح پزشکی، «آلوپسی» گفته می‌شود.

چرخه رشد مو چیست؟

چرخه رشد مو سه مرحله اصلی دارد:

  • مرحله آناژن یا فاز رشد: این مرحله می‌تواند از دو سال تا هشت سال طول بکشد. معمولاً 85٪ تا 90٪  از موهای سر همه افراد در این مرحله هستند.فاز آناژن در موهای مژه‌ها، بازو، پا و ابروها حدود یک ماه است.
  •  فاز کاتاژن یا فاز انتقال بینابینی: به زمانی گفته می‌شود که دو سوم تحتانی فولیکول مو از بین می‌رود و این زمان معمولاً حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد.
  • فاز تلوژن یا مرحله استراحت: حدود سه ماه طول می‌کشد و در پایان این مرحله، موها می‌ریزند.

ریزش مو در زنان چقدر شایع است؟

ریزش مو فقط مختص به مردان نیست. با این حال، گفته می‌شود بیش از 50 درصد از زنان موهای خود را از دست می‌دهند.

مهم ترین علت ریزش مو در زنان، الگوی ریزش موی زنانه (FPHL) است، که حدود یک سوم از زنان آن را تجربه می‎کنند.

انواع ریزش مو در زنان

انواع ریزش مو در زنان

ریزش موی زنان انواع گوناگونی دارد که با توجه به دلایل آن دسته بندی می‌شود و به قرار زیر است:

آناژن افلوویوم

این نوع ریزش مو تحت تأثیر داروهای شیمیایی نظیر شیمی درمانی اتفاق می‌افتد. این داروها، فولیکول‌های در حال رشد مو را دچار مسمومیت می‌کنند و با اختلال در رشد آن‌ها، باعث ریزش مو می‌شوند.

تلوژن افلوویوم

این نوع ریزش مو در خانم‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از فولیکول‌های مو وارد فاز تلوژنی رشد مو می‌شوند و در نتیجه موها شروع به ریزش می‌کنند.

آلوپسی آندروژنتیک

به آلوپسی آندروژنتیک، الگوی طاسی زنانه نیز گفته می‌شود. این نوع از ریزش مو در خانم‎ها، یکی از شایع‌ترین انواع ریزش مو در زنان است. در این حالت، موهای بالای سر و کناره‎ها نازک و ضعیف می‌شوند. معمولاً این ریزش مو، در زنان میانسال و یائسه مشاهده می‌شود.

کدام زنان بیشتر دچار ریزش مو می‎شوند؟

ریزش موی زنان یک امر طبیعی است و بسیاری از بانوان آن را تجربه می‌کنند، ولی این عارضه اغلب در شرایط زیر رخ می‌دهد:

  • زنانی که سن آن‌ها بیشتر از 40 سال است.
  • زنانی که به تازگی وضع حمل کرده اند.
  • زنانی که شیمی درمانی می‌شوند یا از داروهای شیمیایی دیگری استفاده می‌کنند.
  • زنانی که همیشه موهای خود را محکم می‌بندند و زیاد از کش مو استفاده می‌کنند، موهایشان بیشتر دچار شکستگی و آسیب می‌شود و در نتیجه احتمال ریزش مو در آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • زنانی که یائسه شده اند.

دلایل ریزش مو در زنان

دلایل ریزش مو در زنان

علل ریزش مو در زنان گوناگون است، به همین دلیل برای درمان آن، حتماً باید علت آن را پیدا کرد؛ از جمله دلایل ریزش مو در زنان عبارتند از: 

علل ریزش موی معمولی

  • مدل مو: یکی از ساده ترین علل ریزش موی زنان مدل آن است. طبیعتاً هر چه فشار  و کشش بر روی ریشه موها بیشتر باشد امکان ریزش مو بیشتر خواهد شد. به این نوع ریزش مو، آلوپسی کششی هم گفته می‌شود. در این نوع از ریزش موی زنان، اگر فولیکول‌های مو آسیب ببیند، از دست دادن موها می‌تواند دائمی باشد.
  • کمبود ویتامین و رژیم‎های غذایی سفت و سخت: فقر ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند باعث ضعیف شدن فولیکول موها و ریزش مو شود.

علل ریزش موی آناژن افلوویوم

داروها و مواد سمی، از جمله داروهای شیمی درمانی، پرتودرمانی و… از جمله دلایل ریزش مو در زنان است. این اتفاق معمولاً در مرحله رشد مو رخ می‌دهد و اگر فولیکول‌های مو آسیب ببیند، ممکن است باعث از دست دادن مو شود.

علل ریزش موی تلوژن افلوویوم

  •  استرس شدید یا شوکه شدن: یکی از دلایل ریزش مو در زنان استرس زیاد است. معمولاً این نوع ریزش موی زنان موقتی است. ریزش مو به دلیل استرس غالباً بعد از رویدادهایی مانند از دست دادن سریع وزن، جراحی، کم خونی، بیماری یا زایمان اتفاق می‌افتد.
  • مشکلات روحی: بیماری‌های روانی، مرگ عزیزان و … از عوامل ریزش مو در زنان محسوب می شود.
  • بیماری تیروئید: کم‌کاری تیروئید یکی از دلایل ریزش موی زنان است.
  • داروها و مکمل: داروهای فشار خون، داروهای نقرس و دوزهای بالای ویتامین A، می‌تواند باعث ریزش مو شود.
  • تغییرات هورمونی: از دیگر دلایل ریزش مو در زنان، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، یائسگی و مصرف قرص‎های جلوگیری از بارداری است.

علل ریزش موی با الگوی زنانه

  • ژن‌ها: نازک شدن تارهای مو و ریزش آن‌ها از طریق ژن‌های خانوادگی شما قابلیت انتقال دارد.
  • سن: با افزایش سن هورمون‌ها تغییر می‌کنند و ریزش موی زنان بیشتر می‌شود.
  • یائسگی: از دیگر عوامل ریزش مو در زنان، یائسگی است. این نوع ریزش موی زنان با کاهش استروژن افزایش می‌یابد.
  • آلوپسی آره‌تا: یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ریزش موی زنان می‌شود و علاوه بر سر، ممکن است در نواحی دیگر بدن هم رخ دهد. این نوع ریزش مو دائمی نیست.  

علائم ریزش مو در زنان

علائم ریزش مو در زنان

حال که تا حدودی با دلایل ریزش مو در زنان آشنا شدیم، بهتر است علائم آن را نیز بشناسیم. هر وقت متوجه شدید که پس از شانه کردن روزانه موها، تعداد بیشتری مو در برس سر شما جمع شده است، یا اینکه کف اتاق یا روی بالش موهای بیشتری ریخته است، احتمال اینکه دچار ریزش مو شده باشید، بسیار زیاد است. هم چنین هرگاه احساس کردید که موهای شما نازک شده است یا می‌توانید از لابه لای موها، کف سر خود را ببینید، احتمالاً باید به پزشک مراجعه کنید.

نحوه تشخیص ریزش موی زنان

به محض اینکه متوجه شدید موهایتان بیش از حد معمول می‌ریزد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک پوست سر شما را معاینه می‌کند و درباره سبک زندگی شما، روتین های مراقبت از پوست، رژیم غذایی و سابقه خانوادگی، از شما سؤالاتی می‌پرسد؛ هم چنین احتمالاً آزمایش‌هایی به شرح ذیل از شما به عمل می‌آورد تا مطمئن شود ریزش مو دارید؛

  • آزمایش خون: آزمایش نمونه خون می‌تواند به شناسایی دلایل ریزش مو در زنان کمک کند. انواع آزمایش‌های هورمونی و تیروئیدی در این پروسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آزمایش کشش مو: برای انجام این تست، پزشک متخصص به ‌آرامی چند تار موی شما را می‌کشد و تعداد تارهای بیرون آمده را می‌شمارد. این آزمایش نشان می‌دهد ریزش موی شما در چه مرحله‌ای از چرخه رشد مو اتفاق افتاده است.
  • نمونه برداری از پوست سر: پزشک نمونه‌هایی از پوست سر  و چند تار مو را بر می‌دارد تا ریشه مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند. این کار مشخص می‌کند که آیا عفونت باعث ریزش مو شده است یا خیر.

درمان ریزش مو در زنان

درمان ریزش مو در زنان

چگونگی درمان ریزش مو در زنان به علل ریزش مو بستگی دارد. به عنوان مثال اگر ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی یا حاملگی اتفاق افتاده باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد و خود به خود بعد از مدتی برطرف می‌شود.

اگر ریزش مو به دلیل مصرف داروهای شیمیایی یا استفاده مداوم از برخی مدل‌های مو که باعث کشیدگی ساقه مو می‌شوند، باشد؛ در صورت قطع انجام آن، ریزش مو خود به خود برطرف می‌شود.

ماینوکسیدیل

این دارو برای درمان ریزش مو در زنان مؤثر است. منتهی این دارو در ریزش مو با الگوی زنانه اثر بخشی بیشتری دارد. محلول‌های با غلظت دو و پنج درصد ماینوکسیدیل در داروخانه‌ها در دسترس هستند، ولی اگر باردار هستید یا به زودی برنامه‌ای برای بارداری دارید و یا اینکه در دوران شیردهی به سر می‌برید، از ماینوکسیدیل استفاده نکنید.

مزوتراپی

در روش مزوتراپی، از تزریق‌های متعدد روی پوست سر استفاده می‌شود. ویژگی اصلی مزوتراپی این است که دارو بدون اینکه وارد نواحی دیگر بدن شود و از اثر آن کاسته شود، مستقیماً وارد پوست سر می‌شود. مزوتراپی کاربردهای زیادی دارد که یکی از آن‌ها، درمان ریزش مو در زنان است. مزوتراپی یک روش درمانی بدون درد است که حدود 30 دقیقه زمان می‌برد و عوارض جانبی ندارد.

جراحی کاشت مو

کاشت مو به عنوان درمان ریزش مو در زنان طرفداران زیادی دارد. در این روش بخش‌های کوچک پوست سر و فولیکول‌های مو از پشت به مناطقی که دچار ریزش مو شده اند، منتقل می‌شود.

از آن جایی که این روش با جراحی انجام می‌شود، مشکلاتی نظیر عفونت و فولیکولیت ممکن است رخ دهد.

هم چنین در مواردی که نواحی خالی سر وسیع باشد، ممکن است پیدا کردن اندازه کافی مو دشوار باشد. علاوه بر این، این نوع جراحی می‌تواند پرهزینه باشد.

تزریق پلاسمای غنی از پروتئین (PRP)

PRP هم از راه‌های درمان ریزش مو در زنان است. در این روش از خون خود فرد استفاده می‌شود و با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی، پلاکت‌ها از خون استخراج شده و پس از فرآوری به  پوست فرد تزریق می‌شوند.

میکرونیدلینگ

معمولاً در این روش درمان ریزش موی زنان، میکرونیدلینگ با یا بدون ماینوکسیدیل روی پوست سر انجام می‌شود.

لیزرتراپی

لیزرتراپی یک روش درمانی مؤثر برای ریزش مو در زنان است که روند ریزش مو را متوقف و در برخی شرایط معکوس می‌کند.

این روش بدون درد و نتایج آن سریع است و حتی ممکن است برخی فولیکول‌های موی غیرفعال را هم به چرخه رشد برگرداند.

استفاده از مکمل‌ها

در مواردی که ریزش مو در خانم‌ها به علت کمبودهای تغذیه‌ای اتفاق بیفتد، معمولاً استفاده از مکمل‌ها توصیه می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است به شما گفته شود که روزانه مولتی ویتامین و سه تا پنج میلی گرم بیوتین مصرف کنید.

درمان ریزش مو در زنان تنها به آنچه تا اینجا گفته شد محدود نمی‎شود؛ برای برطرف کردن یا کاهش ریزش موی زنان راه‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‎کنیم:

  • استفاده از داروی اسپیرونولاکتون و دیگر آنتی آندروژن‌ها
  • فیناستراید و دیگر مهار کننده‌های آنزیم آلفا ردوکتاز
  • هورمون استروژن
  • استروئیدها

آیا این روش های درمانی عوارض جانبی خاصی هم دارند؟

ماینوکسیدیل ممکن است پوست سر شما را تحریک کند و باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و یا قرمزی آن شود. در صورت بروز این عوارض، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

هم چنین اگر ماینوکسیدیل با سایر نواحی مانند گونه‌ها یا پیشانی شما تماس پیدا کند، احتمالاً رویش مو در این نواحی را شاهد خواهید بود، بنابراین بهتر است که پس از استفاده از ماینوکسیدیل، صورت خود را با آب بشویید.

پیشنهاد ما برای تامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای موی سر، مکمل تخصصی مو هیرونیک است. این مکمل حاوی 30 میلی گرم زینک خالص و 1000 میکروگرم بیوتین، ویتامین ب5، ب6 و کوآنزیم کیوتن است که  به تقویت فولیکول مو، افزایش تولید کراتین و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر روی تصویر محصول کلیک کنید.

product of HairoNik banner

چند نکته مهم درباره ریزش مو در زنان

می‌توانید برخی اقدامات را انجام دهید تا حتی در صورت ریزش مو، ظاهر بهتری داشته باشند:

  • رنگ مو، تارهای مو را ضخیم تر می‌کند و به این وسیله موهای شما حجیم تر به نظر می‌رسد.
  • ماساژ پوست سر می‌تواند جریان خون را در این ناحیه افزایش دهد و فولیکول‌های مو را تقویت کند.
  • کوتاه کردن مو و لایه لایه کردن آن هم می‌تواند حجم موها را بیشتر نشان دهد.
  • برخی از شامپوها هم حجم موها را بیشتر می‌کنند، بنابراین به دنبال شامپوهایی باشید که بدون استفاده از شوینده‌های سولفات، حجم موها را افزایش می‌دهند.

سخن پایانی

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که تقریباً نیمی از جمعیت زنان آن را تجربه می‌کنند. برای درمان ریزش مو در زنان حتماً باید دلایل بروز آن را پیدا کرد.  برخی از انواع ریزش مو نیازی به درمان ندارد و خود به خود و با گذشت زمان برطرف می‌شود. ولی برخی از مدل‌های ریزش مو حتماً باید درمان شوند. درمان ریزش مو شامل درمان‌موضعی، جراحی کاشت مو، دارو درمانی و روش‌هایی مانند میکرونیدلینگ، مزوتراپی و لیزردرمانی هستند.

بهتر است برای تشخیص اینکه آیا واقعاً ریزش مو دارید یا خیر، به پزشک مراجعه کنید. او از طریق آزمایش خون، نمونه برداری از پوست سر یا تست کشش مو، می‌تواند به طور قطع ریزش مو را تأیید یا رد کند.

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 1 نظر

5 1
ریزش مو در زنان
5/5 - (1 امتیاز)

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن