خواص ویتامین سی برای پوست

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

ویتامین سی برای پوست یه ماده حیاتی است، زیرا در بهبود بسیاری از اختلالات پوستی موثر است. از مهم‌ترین نقش‌های آن به نقش در تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست می‌توان اشاره کرد.

پوست سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین سی است، که از عملکردهای مهم و شناخته شده آن پشتیبانی می‌کند. همچنین سنتز کلاژن را تحریک می‌کند و با خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند، میزان ویتامین سی در پوست افراد مسن یا آسیب دیده کمتر از افراد سالم است.

پوست یک اندام چند منظوره و وسیع‌ترین اندام در بدن است. ظاهر پوست منعکس کننده سلامت اندام‌های درونی بدن نیز هست و بسیاری از بیماری‌ها منجر به بروز علائم پوستی می‌شوند.

پوست اولین سد دفاعی بدن است که از ورود عوامل بیماری زا به درون بدن جلوگیری می‌کند و به دلیل تماس مداوم با محیط خارجی، بیشتر از سایر اندام‌ها در معرض آسیب است.

جالب است بدانید حتی اولین علائم پیری، ابتدا در پوست بروز می‌کند. به همین جهت مراقبت و رسیدگی به پوست امری ضروری است.

” ویتامین سی برای پوست صورت خوبه؟” این یک سوال بسیار پر تکرار درمورد ویتامین ث و اثر‌بخشی آن بر روی پوست است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، مصرف ویتامین سی برای پوست از واجبات است! چون با داشتن خاصیت کلاژن سازی در بهبود آب‌رسانی، خاصیت ارتجاعی، قوام پوست و کاهش چین و چروک‌های پوستی و کاهش لک‌های پوستی موثر است.
در یک کلام میتوان گفت، ویتامین c تمام انتظارات پوستی شما رو برآورده می‌کند.

در این مقاله با خواص ویتامین سی برای پوست بیشتر آشنا می‌شویم.

خواص ویتامین سی برای پوست

ساخت کلاژن

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین درون بدن انسان است که در افزایش استحکام بافت‌های پیوندی نقش مهمی دارد. تا کنون حدود 28 نوع کلاژن شناسایی شده، که کلاژن نوع 1 و 3، فراوان‌ترین کلاژن درون پوست و عروق خون رسان به پوست است.

ویتامین سی برای پوست نقش پیش ساز کلاژن را دارد. بنابراین در افزایش آب رسانی پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی، قوام پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی موثر می‌باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی

ویتامین c یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند رادیکالهای آزاد را خنثی کرده و از بین ببرد. همچنین از اثرات مخرب آلاینده‌های محیطی و پرتوهای اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند.

رادیکالهای آزاد ترکیباتی هستند که میل به تخریب بافت‌های بدن دارند. در صورتی که رادیکالهای آزاد خنثی نشوند، پوست ممکن است دچار آسیب‌هایی همچون چین و چروک، لک‌های پوستی و حتی سرطان شود.

ویتامین سی برای پوست همچون یک سیستم دفاعی عمل می‌کند و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از پوست در برابر آسیب‌های گوناگون محافظت می‌کند.

تسریع ترمیم زخم

ترمیم زخم مناسب، نیازمند مجموعه‌ای از مراحل پیوسته به هم شامل، انعقاد، التهاب، رگ‌زایی، ساخت بافت جدید و در نهایت تشکیل اسکار است. کلاژن سازی به فرایند ترمیم زخم در ترمیم بافت آسیب دیده کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند، ویتامین ث سلول‌های تولید کننده کلاژن (فیبروبلاست‌ها) را به بافت آسیب دیده هدایت کرده و به این واسطه در تسریع ترمیم زخم موثر است.

از آن جا که این ویتامین برای تشکیل کلاژن و عملکرد ایمنی مورد نیاز می‌باشد، از این رو مقادیر بالای آن در ترمیم سوختگی توصیه می‌شود.

روشن کنندگی و کاهش لک‌های پوستی

تولید بیش از حد رنگدانه در پوست (ملانین)، منجر به بروز لک‌های پوستی می‌گردد. ویتامین ث با مهار آنزیم تولید کننده رنگدانه (آنزیم تیروزیناز)، در کاهش لک‌های پوستی و روشن کردن پوست موثر است.

همچنین به منظور کاهش لک‌های ناشی از افزایش سن و ملاسما (لک بارداری) استفاده می‌گردد.

جلوگیری از پیری زودرس پوست ناشی از تابش نور خورشید

اگرچه قرار گیری در معرض نور خورشید برای ساخت ویتامین دی ضروری است، اما پرتو نورخورشید دارای اشعه‌های مضر UVA و UVB است، که منجر به بروز لک و چین و چروک‌های پوستی می‌گردد.

قرار گرفتن شدید پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش، می‌تواند باعث آفتاب سوختگی شود و در نتیجه یک التهاب گسترده، همراه قرمزی و تورم ایجاد می‌گردد.

تعدادی از تحقیقات نشان داده اند که، ویتامین c باعث افزایش مقاومت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌گردد و از بروز آسیب‌های پوستی شدید جلوگیری می‌کند.

افرادی که به طور دائم در معرض پرتو نورخورشید قرار دارند، دچار photoaging یا به اصطلاح “پیری زودرس پوست ناشی از تابش نور خورشید” می‌شوند.

ویتامین c دارای خاصیت uv protective است. یعنی از پوست در برابر آسیب‌های اشعه uv محافظت کرده و از پیری زودرس پوست ناشی از تابش نور خورشید جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از خشکی پوست

خشکی پوست یک مشکل شایع پوستی است، که می‌تواند دراثر استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی، ابتلا به بیماری و مصرف برخی داروها یا به دلایل محیطی همچون تغییرات دما، جریان هوا و رطوبت رخ دهد. شیوع خشکی پوست نیز با افزایش سن افزایش می‌یابد.

کاهش میزان آب یا کاهش تولید چربی پوست(سبوم)، می‌تواند زمینه ساز خشکی پوست باشد.

مصرف ویتامین c، تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد و با تقویت یکپارچگی لایه سطحی پوست، سبب حفظ آب در سطح پوست می‌شود و به این واسطه در جلوگیری از خشکی پوست موثر است.

مصرف ویتامین سی برای پوست خشک، یک ضرورت است.

مکمل ویتامین ث 500 میلی گرمی ایکس-مارت با تامین حداکثری ویتامین ث مورد نیاز بدن، به حفظ سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند.

جمع بندی

مصرف ویتامین سی برای پوست از سال 1930 و پس از کشف بیماری اسکوروی(بیماری ناشی از کمبود ویتامین c ) آغاز شد. امروزه مصرف آن به فرم‌های مختلف، از مکمل گرفته تا به فرم سرم‌ها و کرم‌های پوستی بسیار رایج است.

این ویتامین با داشتن نقش‌های کلیدی در پوست همچون سنتز کلاژن، خنثی کردن رادیکالهای آزاد،کاهش لک‌های پوستی و روشن کنندگی، تسریع ترمیم زخم و جلوگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی و جوانسازی، همچون یک معجزه به نظر می‌رسد. اگر شما هم جز افرادی هستید که به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، از مصرف ویتامین سی برای پوست غافل نشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مکمل ویتامین سی ایکس-مارت و خرید محصول کلیک کنید
5/5 - (1 امتیاز)

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 1 نظر

4 1
خواص ویتامین سی برای پوست

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن