آیا ید درمانی باعث ریزش مو می شود؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

پزشکان جهت درمان پر کاری تیروئید و یا سرطان تیروئید روش درمانی به نام ید درمانی را مورد استفاده قرار می دهند.

اغلب بیماران در خصوص ریزش مو بعد از ید درمانی و یا اینکه آیا ید درمانی باعث ریزش مو می شود، سوالاتی دارند.

توصیه می گردد تا بیماران با تمامی عوارض این روش درمانی از جمله ید درمانی و ریزش مو آشنا شوند تا ضمن کسب اطلاعات در خصوص این بیماری و عوارض آن بتوانند بهترین استراتژی ها را جهت مقابله با این عوارض اتخاذ کرده و یفیت زندگی خود را حفظ نمایند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان سرطان تیروئید و اینکه آیا ید درمانی باعث ریزش مو می شود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.

ریزش مو بعد از ید درمانی

ریزش مو بعد از ید درمانی

ید رادیوالکتیو یا ید درمانی (RAI) از روش های درمانی جهت درمان پرکاری تیروئید و سرطان تیروئید است.

بواسطه پرکاری تیروئید فرایندهای بدن تسریع شده و عصبانیت و اضطراب، سرعت بالای ضربان قلب، لرزش دستان، مشکلات خواب، قاعدگی نامنظم و … احساس خواهد شد.

این درمان سرطان و پرکاری تیروئید را از طریق آسیب رساندن و از بین بردن سلول های تیروئید از طریق تشعشع درمان خواهد کرد. ید رادیواکتیو با  استفاده از قرص انجام می پذیرد.

از عوارض انجام این روش درمانی می توان به ریزش مو، زخم های دهان، کم شدن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، عفونت، خستگی، کبودی آسان و … اشاره کرد. ریزش مو بعد از ید درمانی طبیعی است.

توصیه می گردد افراد پیش از شروع درمان سرطان تیروئید در خصوص عوارض احتمالی اینکه ایا ید درمانی باعث ریزش مو میشود یا خیر، اطلاعاتی کسب نمایند تا بتوانند خود را آماده نمایند.

این اطلاعات سبب می گردد تا تیم درمان مکانیزم ها و استراتژی هایی را برای مقابله با این عوارض در اختیار بیمار قرار دهند تا کیفیت زندگی وی در طول درمان و بعد از آن حفظ گردد.

آیا سرطان تیروئید باعث ریزش مو میشود؟

آیا سرطان تیروئید باعث ریزش مو میشود؟

ریزش مو در سرطان تیروئید چندان معمول نیست، اما ممکن است در این بیماری شرایطی به وجود آید که موها را تحت تأثیر قرار دهد.

اغلب اگر سرطان تیروئید بدخیم باشد، ریزش یا نازک شدن موها اتفاق خواهد افتاد.

روش درمانی مورد استفاده در سرطان تیروئید یا همان ید رادیواکتیو نیز می تواند به ریزش مو منجر گردد و ریزش مو بعد از ید درمانی به احتمال زیاد رخ خواهد داد.

ریزش مو در سرطان تیروئید علاوه بر پوست سر می تواند در قسمت های دیگر بدن نیز رخ دهد.

بیماران با این نوع از سرطان با موهایی خشک، شکننده و مستعد شکستن مواجه خواهند شد.

در مواردی نادر، تغییر رنگ موی این بیماران نیز می تواند اتفاق بیفتد و به دنبال آن موهای این افراد تیره تر یا روشن تر شوند.

سوالات متداول

آیا ید درمانی همان شیمی درمانی است؟

خیر، می توان ید درمانی را نوعی رادیوتراپی داخلی به شمار آورد. از آنجا که رادیوتراپی و شیمی درمانی دو روش درمانی مجزا به شمار می روند، ید درمانی با شیمی درمانی متفاوت خواهد بود. ریزش مو بعد از ید درمانی نیز همانند شیمی درمانی زیاد رخ می دهد.

بعد از ید درمانی چند روز قرنطینه دارد؟

این روش درمانی در حدود یک هفته قرنطینه دارد. به خصوص افرادی که نوزاد یا کودک دارند می بایست در طول ای مدت در مراکز درمانی باقی مانده و در نزدیک شدن به افراد بزرگسال نیز در این بازه زمانی پرهیز شود.

4.2/5 - (6 امتیاز)

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 64 نظر

4 64
آیا ید درمانی باعث ریزش مو می شود؟

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن