قرص انرژی زا

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

قرص انرژی زا قرصی است که به افزایش سطح تمرکز، عملکرد ذهنی و فیزیکی افراد کمک می کند. اغلب کاهش انرژی افراد از بیماری ها و سبک زندگی نامناسب ناشی می شود.

در صورتی که عدم خواب مناسب، رژیم غذایی نامناسب، کم آبی بدن و … از عوامل ایجاد کننده خستگی باشند، قرص انرژی زا می تواند موثر باشد.

این قرص ها از ترکیباتی چون ویتامین B12، D و املاح و مواد معدنی مانند روی، آهن، منیزیم، کراتین، کوآنزیم و … تشکیل شده اند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قرص افزایش انرژی بدن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قرص انرژی زا چیست؟

قرص انرژی زا چیست؟

قرص انرژی زا قرصی است که به افزایش سطح تمرکز و عملکرد ذهنی و فیزیکی افراد با بکارگیری طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کند.

اغلب این قرص ها به سرعت جذب می شوند و اثرات متابولیک فوری دارند.

شرکت های تولیدکننده قرص افزایش انرژی بدن، این محصولات را در طعم هایی مناسب ذائقه افراد و بدون استفاده از هیچ رنگ مصنوعی و مواد نگهدارنده ای تولید و در اختیار مشتریان قرار می دهند.

چه چیزی باعث کاهش انرژی می شود؟

عوامل متفاوتی می توانند سبب خستگی افراد شوند. عواملی نظیر حساسیت های آلرژی، کم خونی، افسردگی، فیبرومیالژیا، بیماری های مزمن کلیوی، بیماری های کبدی، بیماری های ریوی، کم کاری تیروئید، عفونت های باکتریایی و یا ویروسی، دیابت، بیماری های قلبی و … همگی می توانند از دلایل کاهش انرژی در افراد باشند.

علاوه بر موارد فوق که اغلب از بیماری ها و روند درمان آنها نشات می گیرند، می توان به موارد دیگری نظیر عدم خواب کافی و مناسب، نبود تغذیه کافی، استفاده از مواد غذایی نامناسب، اضافه بار کافئین، کم آبی بدن و … نیز اشاره کرد که اغلب از سبک زندگی افراد تاثیر می پذیرند.

استفاده از قرص انرژی زا اغلب در این حالت مفید و موثر بوده و عملکرد مناسبی خواهد داشت.

کمبود کدام ویتامین باعث خستگی می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث خستگی می شود؟

یکی از دلایل خستگی، رژیم غذایی نامناسب افراد است، که کمبود برخی از ویتامین های ضروری بدن را به دنبال خواهد داشت.

برخی از ویتامین ها بیش از سایر ویتامین ها در خستگی افراد تاثیرگذارند و به این دلیل جز اصلی ترکیبات قرص انرژی زا به شمار می روند. برخی از این ویتامین ها عبارتند از:

ویتامین B12

این ویتامین در تولید گلبول های قرمز و DNA ضروری هستند. گلبول های قرمز در انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن نقش دارند.

کمبود ویتامین B12 سبب کاهش تولید گلبول های قرمز شده و فرایند اکسیژن رسانی را با خلل مواجه خواهند کرد که یکی از نشانه های آن ایجاد خستگی در افراد است.

ویتامین D

ویتامین D سبب جذب هرچه بهتر کلسیم از مواد غذایی می شود و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت خواهد کرد.

یکی از نشانه های کمبود این ویتامین در بدن، خستگی افراد خواهد بود.

ویتامین C

این ویتامین به جذب هرچه بهتر آهن از رژیم غذایی کمک می کند. آهن در عملکرد گلبول های قرمز بدن مفید است و کمبود آن سبب خلل در فرایند کاری گلبول های قرمز و اکسیژن رسانی در بدن می شود و خستگی افراد را به دنبال خواهد داشت.

آیا قرص های انرژی زا واقعا کار می کنند؟

قرص انرژی زا به افراد کمک می کند تا هوشیار مانده و در صورت خستگی و خواب آلودگی بر آن فایق آیند. اغلب استفاده از این قرص ها در دوز کم تجویز شده که می تواند به تقویت انرژی، حافظه و تمرکز کمک کند.

استفاده از دوزهای بالای قرص افزایش انرژی بدن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کرده و بی خطر نباشد.

مصرف قرص انرژی زا با دوز بالا ممکن است با ضربان قلب بالا، بی قراری و حالت عصبی همراه باشد.

قرص های انرژی زا از چه ویتامین هایی تشکیل شده اند؟ 

قرص های انرژی زا از چه ویتامین هایی تشکیل شده اند؟

ویتامین های تشکیل دهنده قرص انرژی زا عبارتند از:

ویتامین B12

این ویتامین خون و سلول های عصبی افراد را سالم نگه داشته و در ساخت مواد ژنتیکی DNA موثر است. افراد بالغ به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند.

ویتامین D

کمبود ویتامین D سبب تضعیف سلامت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن شده و اغلب خود را با ضعف، خستگی و درد عضلانی نشان می دهد.

افراد بالغ به 600 IU از این ویتامین در روز نیاز دارند. لازم به ذکر است که مقدار زیاد این ویتامین در بدن می تواند سمی باشد.

آهن

آهن در تولید هموگلوبین بدن نقش دارد. هموگلوبین پروتئینی در خون است که به اکسیژن رسانی کمک می کند. 

منیزیم

منیزیم از مواد معدنی است که به عملکرد هرچه بهتر اعصاب، عضلات و سطح انرژی بدن کمک می کند. 

روی

روی سبب عملکردی بهتر در تولید DNA، رشد سلولی و سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

مردان روزانه به 11 میلی گرم و زنان به 8 میلی گرم از این ماده معدنی نیاز دارند.

کراتین

کراتین پروتئینی است که در عضلات افراد یافت می شود. کراتین برای افرادی که تمرینات قدرتی انجام می دهند نظیر وزنه برداران و دوندگان سرعت مناسب است. 

کوآنزیم یا Q10

این ماده شیمیایی توسط سلول ها ساخته شده و می تواند به صورت قرص یا مایع و به صورت مکمل مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده شیمیایی با خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش مهمی در کاهش کلسترول، کاهش بیماری های قلبی و علائم خستگی ایفا می کند.

بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی بانوان

بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی بانوان

GNC Women’s One Daily Multivitamin یکی از بهترین قرص انرژی زا برای بانوان است. این مولتی ویتامین و مولتی مینرال به طرز تخصصی برای تامین نیازهای غذایی و منحصر به فرد زنان تولید شده است.

مصرف این محصول عملکردی چون تقویت انرژی، تقویت تمرکز ذهنی، کمک به سوخت و ساز بدن و … را برای بانوان به همراه دارد، حتی بیوتین و کلاژن هیدرولیز شده این محصول پوست، مو و ناخن بانوان را تقویت می کند.

ویتامین C، ویتامین D، کلسیم، منیزیم و … از ترکیبات اصلی این محصول به شمار می روند. این قرص با 100 میلی گرم کافئین در هر وعده به تمرکز ذهنی بانوان نیز کمک خواهد کرد. 

بهترین قرص انرژی زا برای آقایان

بهترین قرص انرژی زا برای آقایان

پرفورمنس لب انرژی یا Performance Lab Energy بهترین قرص انرژی زا برای آقایان با کافئین صفر است.

این قرص از طریق تامین انرژی میتوکندری عمل می کند. میتوکندری (Mitochondria) تولید کننده انرژی سلول های بدن است.

میتوکندری ها مواد مغذی را از غذا و مولکول های انرژی می گیرند و فرایندهای متابولیک بدن را تقویت می کنند.

این قرص سبب می گردد تا بدن چربی بیشتری را در طول ورزش مورد هدف قرار دهد و عملکرد این قرص از نظر فیزیکی و ذهنی برای تامین انرژی عالی خواهد بود. کاهش خستگی، استفاده بهینه از منابع انرژی بدن، افزایش انرژی عضلانی، متابولیسم بیشتر در تجزیه چربی ها و … از ویژگی های این قرص افزایش انرژی بدن است. 

بهترین قرص انرژی زا برای ورزشکاران

بهترین قرص انرژی زا برای ورزشکاران

بهترین قرص انرژی زا برای ورزشکاران را می توان BCAA در نظر گرفت. آمینو اسیدهای شاخه دار یا Branched-Chain Amino Acids آمینو اسیدهایی هستند که ماهیچه های بدن آنها را برای تامین انرژی می سوزانند.

این قرص به افزایش عملکرد ورزشی و ریکاوری پس از تمرین کمک می کند. رشد عضلانی، کاهش درد عضلانی، کاهش خستگی، جلوگیری از تحلیل عضلات، افزایش اشتها و … از مزایای این قرص افزایش انرژی بدن است.

بهترین مکمل برای افزایش انرژی بدن

افراد به منظور افزایش انرژی خود می توانند از مکمل هایی باکیفیت در این زمینه استفاده نمایند. یکی از بهترین مکمل ها برای افزایش انرژی نوروویتون است.

ویتامین های گروه B شامل B12،B6،B2،B1 و منیزیم از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این قرص انرژی زا به شمار می روند.

ویتامین B1 یا تیامین سبب جریان بهتر الکترولیت ها به داخل و خارج سلول های عضلانی و عصبی می شوند، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین سبب حفظ انرژی بدن می شود، B6 یا پیریدوکسین و B12 یا کوبالامین در تشکیل گلبول های قرمز سالم که وظیفه اکسیژن رسانی به سلول های بدن را بر عهده دارند، تاثیر خواهند داشت و از این طریق به جلوگیری از خستگی بدن و افزایش انرژی کمک می کنند.

منیزیم موجود در نوروویتون با استفاده از آنزیم های خود که در انجام واکنش های شیمیایی مختلف نقش دارند، سبب عملکرد بهتر ماهیچه ها و اعصاب می شوند.

بنر نوروویتون ایکس مارت

سوالات متداول

بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی بدن چیست؟

پرفورمنس لب انرژی (Performance Lab Energy) بهترین قرص انرژی زا برای آقایان و GNC Women’s Energy One Daily Multivitamin بهترین قرص افزایش انرژی بدن برای بانوان است.

آیا قرص های انرژی زا بی خطر هستند؟

اغلب استفاده از این قرص ها در دوز کم تجویز شده که می تواند به تقویت انرژی، حافظه و تمرکز کمک کند. استفاده از دوزهای بالای قرص انرژی زا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کرده و با ضربان قلب بالا، بی قراری و حالت عصبی همراه باشد.

آیا ویتامین B12 انرژی زا است؟

بله، یکی از ویتامین های انرژی زا که اغلب در ترکیبات قرص انرژی زا نیز مورد استفاده قرار می گیرد، ویتامین B12 است. این ویتامین خون و سلول های عصبی افراد را سالم نگه داشته و در ساخت مواد ژنتیکی DNA موثر است. 

آیا قرص های انرژی زا اعتیادآور هستند؟

ممکن است قرص افزایش انرژی بدن، به خصوص قرصی که ترکیبات کافئین دارد، اعتیاد آور باشد. سرگیجه، سردرد، حالت عصبی و خستگی از عوارض قطع و ترک قرص انرژی زا کافئین دار خواهند بود.

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 2 نظر

5 2
قرص انرژی زا
5/5 - (1 امتیاز)

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top