پوست و انواع آن-نکات کلیدی مراقبت از پوست

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

پوست و ساختار آن

پوست وسیع‌ترین عضو بدن انسان ( حدود 1.7 متر مربع) است که دارای نقش‌های متعددی در حفظ سلامتی انسان در برابر عوامل خارجی محیطی می‌باشد. پوست از سه بخش اپیدرم، درم و هیپودرم ساخته شده است.

لایه اپیدرم

این لایه دارای ضخامتی در حدود 0.04 الی 1.6 میلی متر می‌باشد. ضخامت لایه اپیدرم در نواحی مختلف بدن متفاوت می‌باشد، به طوری که این لایه در کف پا و دست در ضخیم ترین حالت و در ناحیه‌ی صورت و پلک در نازک‌ترین حالت خود می‌باشد. این لایه بخشی است که مواد دارویی و محصولات آرایشی بهداشتی نظیر مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب در آن نفوذ می‌کند. لایه اپیدرم سلول‌های ایمنی و سلول‌های مسئول تنظیم رنگ پوست (ملانوسیت ) را در خود جای داده است.

 لایه درم

این لایه ضخامت بیشتری نسبت به لایه اپیدرم دارد و حاوی غدد چربی و عرق و مویرگ‌های بسیار می‌باشد. همچنین فولیکول‌های مو نیز در این لایه واقع شده‌اند. یکی از وظایف اصلی این لایه حفظ استحکام پوست و همچنین ذخیره آب و حفاظت در برابر انواع آسیب‌های مکانیکی می‌باشد.

لایه هیپودرم

هیپودرم لایه زیرین پوست است که زیر درم قرار دارد، که به طور عمده از چربی تشکیل شده است. هیپودرم مسئول حفظ ساختار پوست و همچنین عایق پوست در برابر سرما و شوک (ضربه) است. این لایه با عروق و اعصاب آمیخته شده است.

پوست صورت

سلامتی، شادابی و درخشندگی پوست صورت تاثیر بسزایی در زیبایی افراد دارد.

پوست صورت یکی از نواحی است که در معرض تابش نور خورشید، آلاینده‌های محیطی و لوازم آرایشی قرار می‌گیرد، از این رو مراقبت از پوست صورت امری ضروری است.

ضخامت پوست صورت بین افراد مختلف متفاوت است و با افزایش سن به مرور نازک‌تر می‌گردد.

یکی از موارد ضروری برای داشتن پوست سالم و شفاف شناخت نوع آن و سپس انجام مراقبت‌های لازم است.

نوع پوست افراد متفاوت است و بر اساس میزان چربی یا سبوم پوست فرد تعیین می‌شود. سبوم ماده‌ای است که پوست ایجاد می‌کند تا رطوبت را حفظ کند.

بررسی انواع پوست

به طور کلی پوست به 5 نوع مختلف طبقه بندی می‌گردد و هر نوع از آن نیازمند به کار‌گیری روشی خاص برای مراقبت می‌باشد. در ذیل به بررسی هریک از انواع پوست می‌پردازیم.

پوست خشک

افرادِ با پوست خشک دارای احساس کشیدگی در هنگام خندیدن و صحبت کردن هستند. این افراد عموما شاهد پوسته پوسته شدگی پوست و همچنین خارش و لکه‌های قرمز و … می‌باشند. منافذ پوست این افراد به سختی مشهود می‌باشد. این افراد مستعد ابتلا به چین و چروک پوستی نیز هستند.

پوست چرب

افراد دارای این نوع پوست دارای غدد فعال چربی زیادی می‌باشند. پوست چرب در بررسی اولیه دارای منافذ باز زیادی می‌باشد. عموما پوست افراد دارای پوست چرب، ظاهری براق و مملو از جوش‌های سر سفید و سیاه و آکنه ای دارد.

پوست مختلط

این نوع پوست ترکیبی از پوست خشک و چرب بوده و بنابراین مراقبت از آن بسیار سخت تر از سایر انواع پوست می‌باشد.

پوست حساس

افراد دارای این نوع پوست نیازمند مراقبت ویژه‌ای از پوست خود هستند. معمولا پوست آنها دچار خارش، سوزش و ملتهب است و بنابراین امکان استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی عطری و حساسیت زا را ندارند، چرا که پوست حساس با کوچکترین محرکی دچار التهاب و… می‌شود.

پوست نرمال

این نوع پوست دارای میزان خشکی و رطوبت و چربی ایده‌آلی است و در هنگام بررسی به اندازه کافی رطوبت مناسبی دارد و فاقد جوش و آکنه می‌باشد. این نوع پوست منافذ ریزی داشته و دارای خون رسانی فوق العاده عالی و همچنین شاداب و یکدست می‌باشد. همچنین نیاز به مراقبت دارد چرا که عموما انواع پوست نرمال در گذر زمان تمایل زیادی به سمت خشک شدن دارد.

نکات کلیدی در مراقبت از پوست

باید توجه داشت که پوست روشن و بی عیب و نقص یک شبه و بدون زحمت بدست نمی‌آید و بایستی نکات کلیدی  مهمی را در مراقبت از پوست رعایت کنیم. در ذیل به تفکیک نوع پوست، نکات کلیدی مهم در مراقبت از انواع پوست مطرح می‌گردد.

نکات کلیدی در مراقبت از پوست خشک

 این نوع پوست تمایل زیادی به سمت ملتهب شدن و خشکی دارد، بنابراین برای تمیز کردن آن باید از شوینده ملایمی که چربی بالقوه پوست را حفظ می نماید، استفاده گردد.  بهتر است استحمام را به حداقل رساند و همچنین حتما از آب ولرم استفاده گردد، چرا که آب سرد یا  آب بسیار گرم سبب افزایش خشکی پوست خواهد شد. استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده نیز پس از شستشو با شوینده‌ی مناسب برای پوست‌های خشک توصیه می‌گردد. همچنین استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست های خشک و spf مناسب فوق العاده مهم می‌باشد. لایه برداری و حذف سلول‌های مرده پوست نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

بهتر است خشکی محیط را کاهش دهید. برای این کار از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

روش‌های خانگی آسیب زننده به پوست را کنار بگذارید!

گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد از ماسک آب لیمو خانگی جهت شفافیت پوست خود استفاده می‌کنند؛ این عمل به دلیل وجود اسید سیتریک موجود در آبلیمو بسیار خطرناک بوده و می‌تواند آسیب‌های جدی نظیر لک، التهاب و خشکی را به پوست فرد وارد نماید. همچنین استفاده از خمیر دندان نیز سبب تحریک پوست و خشکی بیش ازحد آن می‌شود. چرا که خمیر دندان حاوی مواد شیمیایی جهت از بین بردن میکروب‌های محیط دهان و دندان می‌باشد و برای پوست نازک صورت مناسب نمی‌باشد.

 همچنین استفاده از شکر به عنوان اسکراب خانگی یا سیر برای از بین بردن جوش نیز بسیار غلط بوده و سبب تحریک و خشکی پوست شما خواهد شد. همچنین استفاده از جوش شیرین نیز سبب تخریب پوست و خشکی بیش از حد آن خواهد شد. چرا که جوش شیرین دارای PH بازی بوده و موجب جذب بالای اسیدهای مفید پوست می‌گردد. توصیه می‌شود در این رابطه از مواد آرایشی و بهداشتی که اختصاصا برای پوست ساخته شده‌اند و به آن آسیبی نمی‌رسانند استفاده شود.

نکات کلیدی در مراقبت از پوست چرب

اگر دارای پوست چرب هستید، به احتمال قوی در حال دست و پنجه نرم کردن با جوش‌های سر سیاه و سفید هستید! اولین و مهم ترین نکته این است که با این مهمان‌های ناخوانده به مهربانی رفتار کنید. چرا که برخورد خشن با جوش ها و کندن آنها سبب زخم شدن جای جوش‌ها خواهد شد و از بین بردن جای جوش نیازمند به کار گیری درمان‌های به مراتب بیشتری می‌باشد. همیشه از شوینده‌های مناسب پوست چرب و دارای جوش استفاده کنید. این شوینده‌ها عموما دارای سالیسیلیک اسید و بنزویل پراکسید هستند که نقش گسترده ای در از بین بردن جوش‌ها دارند. از ضد آفتاب و آبرسان و مرطوب کننده‌های  Non-Comedogenic (غیرکومدون‌زا ترکیباتی هستند که نقشی در مسدود کردن منافذ و ایجاد جوش ندارند) استفاده کنید. همچنین در انتخاب لوازم آرایشی خود  نهایت دقت را به کار ببرید. استفاده از کرم پودرهای سنگین سبب بسته شدن بیشتر منافذ پوست می‌گردد و وضعیت پوست این افراد را خراب‌تر می‌نماید.

نکات کلیدی در مراقبت از پوست مختلط

به دلیل تنوع نوع پوست نواحی مختلف، توصیه می‌شود برای هر ناحیه، از محصول مناسب آن قسمت استفاده گردد.

نکات کلیدی در مراقبت از پوست حساس

برای پاک کردن آرایش و شستشوی پوست خود از محصولاتی استفاده کنید که فاقد سولفات و دارای بافت کرمی و سبک باشد، تا از التهاب، خارش  و قرمزی پوست جلوگیری شود. همچنین از تونرهای بدون الکل استفاده کنید تا آلودگی‌های موجود در منافذ را پاک کنید.

علاوه بر آن استفاده از تونر سبب  متعادل سازی PH پوست شده و نقش به سزایی در تسکین و شادابی پوست خواهد داشت.

توصیه می شود در انتخاب ضد آفتاب و کرم آبرسان و مرطوب کننده خود نهایت دقت را به کار ببرید و از محصولات بدون بو و آنتی آلرژیک جهت جلوگیری از تحریک پوست حساس خود استفاده کنید.

راه حل جلوگیری از چین و چروک پوستی

موهای سفید و خطوط و چین و چروک‌هایی که در سطح پوست صورت ایجاد می‌شوند، سبب نگرانی مضاعف افراد، از شروع فرایند پیری می‌شوند. این چین و چروک‌های پوستی تا حد زیادی قابل جلوگیری و از طریق روش های جوانسازی پوست قابل درمان هستند. در ذیل به مهم‌ترین عواملی که سبب بروز آنها می‌شوند می‌پردازیم و بنابراین می توان به راحتی با حذف این عوامل گامی صحیح در جهت جلوگیری از ابتلا به چین و چروک‌های پوستی برداشت.

نورخورشید مهم ترین عامل در بروز چین و چروک پوستی

اشعه فرابنفش خورشید نقش بسیار مهمی در بروز چین و چروک پوستی دارد. این اشعه سبب آسیب کلاژن و الاستین لایه‌های عمقی پوست شده و سبب پیری و کاهش انعطاف پذیری پوست می‌گردد.

 نقش افزایش سن در بروز چین و چروک پوستی

پیری سبب تخریب پروتئین‌هایی نظیر کلاژن و الاستین می‌شود. این پروتئین‌ها در حفظ استحکام و شادابی پوست انسان نقش به سزایی دارند. با تخریب آنها و همچنین نازک شدن اپیدرم در نتیجه فرایند پیری، انعطاف پذیری پوست فرد به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین پیری و افزایش سن در بروز چین و چروک پوستی نقش به سزایی دارد.

هفت نکته برای بهره‌مندی از پوست عالی

از پوست خود در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کنید.

اشعه‌های UV خورشید می‌توانند سبب ایجاد عارضه‌های بسیار زیادی همچون لک، چین و چروک، تیرگی و یا حتی سرطان پوست شوند. بنابراین اساسی ترین نکته در حفظ سلامت پوست، استفاده از یک ضدآفتاب مناسب، بنا به شرایط آب و هوای منطقه و نوع پوست فرد می‌باشد. سعی کنید ضد آفتابی انتخاب کنید که دارای  حفاظت بالایی در برابر اشعه‌های UVA  و UVB داشته باشد.

سیگار دشمن پوست شاداب

مواد مضر سیگار سبب کاهش خون رسانی به پوست شده و در نتیجه سبب کاهش انتقال مواد غذایی و اکسیژن به سلول‌های پوستی می‌گردد. همین مورد سبب تخریب مهم ترین سلول‌های پوستی (کلاژن و الاستین) که نقش گسترده‌ای در حفظ استحکام و انعطاف پوست دارند، می‌گردد و باعث تیرگی و چین و چروک پوستی می‌‎شود.

بر اعصاب خود مسلط باشید

سعی کنید با  امتحان روش‌های مختلف آستانه تحمل خود را بالا ببرید و به نحو ویژه‌ای از میزان استرس و اضطراب خود بکاهید.

 اهمیت دادن به این موضوع نقش بسیار ویژه‌ای در کاهش مشکلات پوستی خواهد داشت.

تنبلی را کنار بگذارید

برای داشتن یک پوست عالی، توصیه می شود که تنبلی را کنار بگذارید و پیش از خواب، آرایش خود را با مواد شوینده مناسب پوستتان پاک کنید و حتما از تونر، آبرسان و مرطوب کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید.

روتین روز و شب مناسب داشته باشید

روتین شب و روز با شوینده و پاک کننده مناسب شروع می‌شود تا پوست، از آلودگی‌های ناشی از مواد آرایشی و آلودگی و گرد و غبار محیط پاکیزه شود. در مرحله بعد جهت تنظیم   PH، از تونر استفاده می‌گردد. برای داشتن پوست عالی، استفاده از ضد آفتاب را در طول روز و کرم دورچشم را در ابتدا و انتهای روز، به هیچ عنوان فراموش نکنید.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی در محیطی آرامش بخش به سلول‌های پوستی فرصت بازسازی و ترمیم مجدد می‌دهد؛ روزانه 7 الی 8 ساعت خوابیدن سبب دستیابی به پوست عالی و شاداب خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه حدالامکان سعی کنید به صورت طاق باز بخوابید چرا که خوابیدن به صورت دمر، سبب فشار بر روی قفسه سینه و کاهش اکسیژن رسانی به سلول‌های پوستی می‌گردد. از طرفی احتمال افتادگی پوست صورت را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

تغذیه

تغذیه مناسب از مهم‌ترین مولفه‌های داشتن پوست عالی و شاداب می‌باشد. توصیه می‌شود که در تغذیه خود به طور ویژه‌ای از ویتامین‌های گروه A و C استفاده نمایید.

کلاژن، پروتئین مهمی در حفظ استحکام سلول‌هاست. یکی از وظایف ویتامین C تولید پروتئین کلاژن می‌باشد.

هر قرص مکمل رویال کلاژن ایکس-مارت حاوی 833 میلی گرم کلاژن هیدرولیزشده نوع 1 و 3 است، که به واسطه کلاژن سازی،‌ یک مکمل ضد چروک و جوان کننده پوست می باشد.
کلاژن هیدرولیز شده به افزایش آب رسانی، خاصیت ارتجاعی، قوام پوست و کاهش چین چروک های پوستی کمک می کند و در جوانسازی پوست موثر است.

برای اطلاعات بیشتر روی تصویر محصول کلیک کنید.

نقش آب در حفظ رطوبت پوست چیست ؟

سلول های پوستی جهت دریافت مواد غذایی و حفظ رطوبت و شادابی خود به آب نیاز دارند. بنابراین نوشیدن آب، نقش بسیار مهمی در حفظ رطوبت پوست دارد. علاوه بر آن نوشیدن آب سبب ارتقا انعطاف پذیری پوست و جلوگیری از چین و چروک می‌گردد. به همین جهت نوشیدن  روزانه 8 الی 10 لیوان آب برای حفظ رطوبت پوست ضروری است. از طرفی نوشیدن آب با بهبود حرکات لوله گوارشی سبب عملکرد بهتر سیستم گوارشی شده و دفع سموم با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد، که این امر در نهایت به درخشش و لطافت زیاد پوست  منجر خواهد شد. سعی کنید پس از ورزش و در آب و هوای گرم از آب بسیار بیشتری استفاده کنید، چرا که با عرق کردن آب زیادی از دست دادید و باید میزان آب از دست رفته جهت جلوگیری از کاهش رطوبت پوست، جایگزین شود. در پوست انسان اجزایی به نام هیالورونیک اسید وجود دارد که با دام اندازی مولکول های آب رطوبت پوست را تنطیم می‌نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مکمل رویال کلاژن ایکس-مارت و خرید محصول کلیک کنید
5/5 - (2 امتیاز)

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 1 نظر

5 1
پوست و انواع آن-نکات کلیدی مراقبت از پوست

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن